söndag 15 september 2013

Söndagslistan

God kväll fina du!
Så har en härlig vecka gått igen, och det är dags att summera upp vecka 37. Det här med migrän och stress på jobbet lägger en viss sordin över den här veckan, men det är okej. Ljuspunkter går ändå att hitta.

1) Att äta god mat. Tänk alla som inte kan få äta ens ett mål lagad, ordentlig mat om dagen. Fattiga ... Gamla ... Då inser man hur bra jag har det som faktiskt har möjligheten att välja mellan att äta kalixlöjrom eller falukorv. Många har inte den möjligheten att få välja. Många har inte ens råd med falukorv. Då är det ett i-landsproblem att få välja. DET är jag mest tacksam för.

2) Att få skratta. Det är så förlösande att få skratta. Både på jobbet och hemma. Jag tog upp det förra veckan också, och det är något som jag kommer att komma tillbaka till med jämna mellanrum, för jag tror att skratt är livsviktigt för människan.

3) Att få arbeta med ungdomar. Ja, det är tufft. Ja, ibland vill jag ha ett annat jobb. Ja, det är underbetalt. Ja, det är ett kolossalt viktigt arbete. Och ja, det har varit otroligt utvecklande för mig som lärare och människa. En del är redan färdiga diamanter, men de flesta är oslipade diamanter som har alla möjligheter i världen att slipas till så de kommer gnistra och glimma. Och där har jag och mina kollegor en stor roll. Vi hjälper de här ungarna att slipas till så de gnistrar som den värsta Koh-i-noor när de slutar gy-trean. Det är slitigt, men herregud vad det är värt det!


Hoppas ni alla haft en fin vecka. Nu kör vi rakt mot vecka 38! Häng med!

Kram
/Nina

Inga kommentarer: